În cursul zilei de ieri, 6 iunie 2012, versiunea 4 a protocolului de internet folositã în ultimele decenii pentru atribuirea adreselor celor care navigheazã pe internet a fost înlocuitã cu IPv6. Pentru multã vreme navigarea pe internet era dedicatã calculatoarelor, dar în ultimii ani tot mai multe dispozitive electronice (precum telefoanele mobile, tabletele și alte gadget-uri - internetul tuturor lucrurilor e deja aici) au fost folosite în acest scop.
Existã douã tipuri de sitemap-uri care sînt folosite acum în web design și seo: XML sitemap și HTML sitemap (care apare pe paginã). Au o structurã diferitã și nu au chiar aceleași ținte, dar au același scop: de a asigura cel mai bun acces la site și la toate paginile (articolele) de pe site.
Sitemap-urile sînt foarte importante dacã site-ul are conținut dinamic, dacã are pagini cu mult flash, meniuri DHTML de tip drop-down, meniuri css sau ajax, dacã este nou sau dacã nu are multe locații și are pagini care nu sînt prea vizibile sau chiar deloc vizibile (de exemplu arhivele și site-urile încã în lucru). Fișierele flash sînt fișiere compilate și încã nu sînt citite de cãtre motoarele de cãutare, fișierele apelate prin ajax și meniurile de tip drop-down sînt încã invizibile pentru cã programele de tip spider nu urmãresc locațiile javascript.
Instalarea unui magazin virtual osCommerce pe serverul vostru nu e greu deloc: poate fi fãcut în numai cîteva minute dacã știi ce sã faci. Configurarea magazinului este un pic mai greu (mai ales dacã vrei sã fie configurat bine), dar se poate face. Unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie sã le iei în considerare cînd faci asta este optimizarea pentru motoarele de cãutare a magazinului tãu virtual, doar vrei ca sã aparã pe prima pagina a rezultatelor obținute cu Google/Yahoo/Bing atunci cînd cineva cautã produsele pe care le vinzi. Nu-i așa?
Seo pentru osCommerce
Optimizarea pentru motoarele de cãutare pentru osCommerce nu este o sarcinã dificilã dacã ai la dispoziție uneltele bune (modulele seo) și ai unele cunoștințe despre cum trebuie optimizate site-urile osCommerce. Optimizarea nu este chiar atît de diferitã de cea descrisă în articolele pe care deja le-am scris pînă acum pe acest site (mai mult la secțiunea în limba engleză), dar este ceva mai specific pentru a se aplica particularitãților website-urilor pentru ecommerce (comerț electronic).
Poate cã nu v-ați gîndit niciodatã cît de importante sînt cunoștințele despre gramaticã cînd v-ați scris conținutul pentru site, dar aceste cunoștințe sînt mult prea importante pentru a fi ignorate. Cunosc cîteva specimene de indivizi care scriu o mulțime de articole pline de greșeli pe paginile lor, iar unul dintre ei are și ceva pretenții de politician... și le-am spus de fiecare datã cînd am avut ocazia sã-și corecteze modul în care scriu, mai ales erorile gramaticale.
Poate vi se pare ciudat sau interesant ce am vã spun acum, dar multe dintre paginile de prezentare ale firmelor (cel puțin cele românești) sînt foarte sãrace în conținut. Au o listã cu produse și servicii (uneori doar esențialul și nimic mai mult), ceva formular de contact și informații despre companie și cam atît. Cîteva dintre site-urile pe care le-am realizat pentru clienți de-a lungul timpului nu s-au schimbat prea mult în ultimele luni sau ultimii ani - s-au schimbat unele informații, produsele și serviciile, dar din punctul de vedere al motoarelor de cãutare sînt pe nicãieri tocmai din cauza lipsei de atenție pe care proprietarii lor le-o acordă. Însă este ceva des întîlnit - se poate observa cu ușurință și la alte site-uri: pe meleagurile cele mai consistente pagini sînt cele de știri, "blogurile" și paginile de anunțuri gratuite / directoarele web (și tocmai de aceea ultimele două categorii sînt preferate de cei fără prea multe resurse).
Pînă nu apuci să cauți oameni pentru un anume post nu ai cum să îți dai seama de ce-s în stare să scrie ei într-un curriculum vitae, oricît de multe interviuri ai avut pînă atunci ca potențial angajat.
Poți să știi deja multe despre cum sã realizezi un cv (curriculum vitae), experiența angajării cuiva îți va spune mai multe decît cam toată experiența personală. Nu are importanțã ce post sau ce trebuie sã facã... este important doar faptul cã știi exact ce vrei și nu te mulțumești cu mai puțin. Mai ales cînd dai banu pentru un serviciu și vrei rezultate bune pentru asta.
Nu prea folosim Opera, dar paginile web trebuie testate pe cît mai multe navigatoare actuale (de preferabil toate) pentru a evita problemele ce apar datorită diferențelor de abordare dintre ele. Una dintre companiile pe care le avem drept clienți îl folosește în mod constant (e vorba de o întreagã echipã), și am avut ocazia să constatăm ceva mai mult care-s diferențe astea: una dintre ele implică imaginile din pagina - nu erau afișate cum trebuie. Dacã în Firefox, Chrome și Internet Explorer apãreau exact unde trebuie, unde se dorea, în Opera cãdeau (dacã se poate spune așa mutarea în partea de jos etichetei div în care erau introduse) din poziția doritã.
Motivul este simplu: Opera are o "micã" problemã cu imaginile la care este atribuitã proprietatea position: relative. Ar putea fi la fel de bine un bug sau o scãpare intenționatã, dar așa ceva poate da peste cap afișarea unei pagini care pare în regulã. Soluția este simplã: se stabilește position: absolute și, folosind proprietãțile top și left se poziționeazã în interiorul etichetei div acolo unde doriți.
Este ușor de observat modul în care calculatoarele, internetul și dispozitivele mobile au schimbat aceastã lume în ultimii ani. Generaţiile mai tinere, care le-au perceput încã de la primii paşi în viaţã, nu sînt în întregime conştiente de schimbarea provocatã de apariţia circuitelor integrate şi de informaţia care circulã la nivel mondial sub formã virtualã (electronicã). Nu sînt mulţi care şi-ar imagina o lume fãrã telefoane mobile, fãrã calculatoare şi fãrã internet.
În ultimul timp am observat pe la unele televiziuni româneşti o formã de interacţiune care era de neconceput acum 10-15 ani. Istoria paginilor web este deja veche, existînd pe reţeaua mondialã în paralel cu difuzarea pe undele radio a programului zilnic, dar acestea au început sã intre tot mai mult în cadrul emisiunilor zilnice. Dacã în urmã cu cîteva decenii toate transmisiile mass-media erau unidirecţionale (nu mã refer la cele prin undele radio ci la informaţia din cadrul emisiunilor), în ultimul timp bidirecţionalitatea informaţiei nu mai poate fi ignoratã.